Statul infiinteaza noi camere agricole, dar le lasa-”n ceata” pe cele vechi

Statul infiinteaza noi camere agricole, dar le lasa-”n ceata” pe cele vechi

Desi de la data de 1 ianuarie 2011, in urma actelor normative aparute in toamna anului trecut, s-au infiintat la nivel judetean, camerele agricole, mai marii nostri au inventat o noua structura, aproape identica. Noile camere pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala, ar fi trebuit sa functioneze din data de 10 ianuarie. Legislatia nu ofera inca clarificari referitoare la fondurile necesare si nici nu mentioneaza care va fi soarta camerelor agricole constituite deja (la inceputul lunii ianuarie).

Potrivit Legii 283/2010, publicata in Monitorul Oficial nr. 15 din 7 ianuarie 2011, se vor infiinta la nivel national, regional, zonal si local, camere pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala. Acestea vor fi institutii publice, de utilitate publica, non-profit si cu personalitate juridica. Legea specifica faptul ca noile structuri vor fi autonome si nu precizeaza subordonarea lor. Inedit pentru modul de desemnare a membrilor componenti, ai specialistilor care vor lucra in aceste camere agricole, este faptul ca alesii nostri au decis ca ele sa se constituie prin alegeri, la nivelul unor colegii locale (zonale), judetene si nationale. Desemnarea membrilor unui centru local se va face prin vot, pe baza unei liste a colegiului, care contine propuneri din partea asociatiilor din domeniul agricol, patronate, sindicate, cooperative agricole, reprezentanti si proprietari de paduri sau composesorate, colegiul medicilor veterinari, institute de invatamant si cercetare agricola, fermieri inscrisi in baza de date a Agentiilor de Plati si Interventii pentru Agricultura. Candidatii pot fi persoane care lucreaza in domeniul agricol, in ferme, asociatii, cooperative agricole, institutii din domeniul agricol; pentru a se putea inscrie la alegeri trebuie sa aiba minim 50 de sustinatori. Persoanele cu drept de vot sunt agricultori, silvicultori, fermieri.

Actuala legislatie da noilor camere agricole atributii care erau, pana acum, in responsabilitatea altor institutii, fie din domeniu, fie din administratiile locale sau judetene. Este vorba de: scoaterea din circuitul agricol a terenurilor arondate colegiilor; elaborarea documentatiilor pentru schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor; elaborarea documentatiilor pentru inscrierea in Cartea Funciara a terenurilor agricole si forestiere (pentru intabulare); avizarea taierilor de nuci din afara fondului forestier; avizarea taierilor de plantatii din afara fondului forestier (a plopilor de pe marginea drumurilor); acordarea de sprijin fermierilor pentru absorbtia fondurilor; organizarea de cursuri de formare si specializare pentru agricultori; acordarea de asistenta pentru aplicarea tehnologiilor in fermele arondate colegiilor; certifica calitatea de producator agricol si conlucreaza cu autoritatile publice.

Potrivit cadrului legal, fondurile se aloca din: cotizatiile agricultorilor membri, din dobanzi si dividende rezultate din plasarea sumelor disponibile, dividende ale societatilor comerciale pe care le infiinteaza, venituri realizate din activitati economice directe, din donatii sau sponsorizari, si pe ultimul loc (!), din resurse de la bugetul de stat prin Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Juristii si specialistii din domeniul agricol sunt inca nedumeriti, deoarece legea nu ofera lamuriri, in ce priveste finantarea alegerilor membrilor din camerele agricole din colegiile zonale, judetene, regionale si nationale. Mai mult, nu se mentioneaza ce vor deveni actualele camere agricole si ce vor lucra specialistii din cadrul acestora.

Leave a Comment